در زمینه فقه/ اسرار حج/ منزل دوم

طواف كننده بواسطه‌ی طواف به مقام عبوديت مى‏رسد؛ پس بايد نماز شكر به جاى آورد. چون بواسطه‌ی رسيدن به مقام بندگى و تذلّل، معراج براى او واجب مى‏شود، بايد به نماز بايستد، زيرا معراج مؤمن همان نماز است؛ چراکه نماز مكالمه بين بنده و خداست و چون توسّل به اهل‏بيت در هر حال يك امر ضرورى است، تشهّد و سلام‌هاى اين نماز، به منزله مكالمه بين عبد و اهلبيت«سلام الله علیهم» است و اين توسّل با بيعتى كه پس از اين نماز به وسيله استلام حجر صورت مى‏پذيرد، ادامه و استمرار مى‏يابد. استلام حجر الاسود و بوسيدن آن به منزله تجديد ميثاق و عهد با رسول گرامى اسلام«صلی الله علیه و آله و سلم» است. امام صادق«سلام الله علیه» نيز فرموده‏اند كه در هنگام استلام حجر اين چنين گفته شود:

«أَمانَتى أَدَّيْتُها وَ ميثاقى تَعاهَدْتُهُ لِتَشْهَدَ لى بِالْمُوافاة» [1]

«امانتى را كه به گردن من بود (حجّ) ادا نمودم و پيمان خود را بر عهده گرفتم، تا تو در روز جزا بر وفادارى من گواه باشى

پس استلام حجـر نيز يك ميثـاق قلبى است كه جايـگاه آن دل‌هاى حاجيان است و نيز تجسّم خضوع در برابر عزّت خداوند و نشانه‌ی رضايت به تقدير اوست؛

«وَ اسْتَلِمِ الْحَجَرَ رِضىً بِقِسْمَتِهِ وَ خُضُوعاً لِعِزَّتِهِ» [2]

 

پی نوشت ها:

[1]. وسائل الشيعه، ج ص 407

[2]. مصباح الشريعه، باب22